CEO DESSO Alexander Collot d'Escury

Maak kennis met onze CEO

Alexander Collot d'Escury (CEO Desso Group)

Wat is uw visie voor Desso?

We willen internationaal marktleider zijn in het vervaardigen van milieuvriendelijke en  vloerproducten die een buitengewone meerwaarde bieden qua ontwerp en functionaliteit en zo een bijdrage leveren aan onze gezondheid en welzijn.

Bij Desso zeggen we 'The Floor is Yours' om te benadrukken dat bij ons de klant altijd centraal staat. Wij streven bij alles wat wij doen altijd naar operationele uitmuntendheid. Het middelpunt van onze activiteiten vormt een 'Best in Class' klantenservice waarmee we onze klanten verzekeren dat Desso hen geen extra kosten, maar juist een meerwaarde oplevert.

Ik wil kunnen blijven zeggen dat klanten naar ons toekomen omdat ze weten dat ze van Desso de beste service ter wereld zullen krijgen: snel, flexibel en doelgericht. En dat ze producten krijgen die aan hun specifieke behoeften voldoen, of dat nu inspirerende designs of functionele ontwerpen zijn, ze maken mensen gezonder en blijer. Klanten weten dat we ons uiterste best doen om ervoor te zorgen dat onze producten bijdragen aan een gezonder binnenklimaat. Dat is onze kernvisie: 'Laat de vloer werken voor onze gezondheid en ons welzijn'.

Hoe komt het dat de nieuwe CEO van een bedrijf in tapijt en sportvelden over gezondheid en welzijn praat?

Wat veel mensen vergeten is dat de meesten van ons tegenwoordig 90% van hun tijd binnen doorbrengen, of dat nu op kantoor, thuis of op reis is. Maar we denken niet veel na over de vraag of de dingen om ons heen goed zijn voor ons. Vluchtige organische stoffen in de lucht afkomstig van verf of plastic kun je niet waarnemen. Fijnstofdeeltjes kun je ook niet zien, hoewel deze wel in de longen terecht kunnen komen en ademhalingsziekten zoals astma kunnen verergeren of veroorzaken. Ook veel lawaai kan storend en beschadigend zijn voor het welzijn van mensen.
In gebouwen met een slechte akoestiek, bijvoorbeeld scholen, kunnen leerlingen de leerkracht niet goed horen wat kan leiden tot concentratieproblemen.

Een van  onze nieuwe producten, SoundMaster®, verbetert  de akoestiek, iets wat bijvoorbeeld in scholen een belangrijk element is in een leslokaal. Een ander product, AirMaster®, verbetert de luchtkwaliteit in ruimtes door acht keer meer fijnstof vast te houden dan harde vloeroplossingen en vier keer meer dan traditionele vloerbedekkingen. We werken voortdurend aan het vinden van nieuwe functionaliteiten, die onze klanten een uitzonderlijke meerwaarde bieden.

Onze innovaties leveren tapijten op die geluid absorberen of de hoeveelheid fijnstof in de lucht verminderen. Dit schept een binnenklimaat waarin mensen zich beter voelen en zich optimaal kunnen inzetten.

Waardoor denkt u dat Desso ook in de toekomst succesvol kan zijn?

Dat is gerelateerd aan ons vermogen om goed naar onze klanten te luisteren, hun doelgroepen te begrijpen en oplossingen van wereldklasse te leveren die aan hun behoeften voldoen en positief bijdragen aan hun gezondheid en welzijn, zowel nu als in de toekomst. Ook moeten we beschikken over operationele uitmuntendheid zodat we de producten kunnen leveren waar en wanneer onze klanten deze nodig hebben. Daaraan wil ik toevoegen dat de meest cruciale succesfactor is om te beschikken over de beste mensen die zich concentreren op de gestelde doelen. In elk bedrijf zijn mensen  ongetwijfeld het belangrijkste kapitaal. Ons gezamenlijke intellectuele vermogen en onze energie en motivatie zullen ons succes voortzetten.

Hoe zorgt u ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan?

Het is essentieel dat de leiders van het bedrijf, waaronder ikzelf, duidelijk inspirerende doelen en prioriteiten stellen, die onze medewerkers motiveren het beste uit zichzelf te halen en hen in staat stellen ambitieuze nieuwe doelen te bereiken. We geven onze mensen de verantwoordelijkheid om hun eigen ideeën en oplossingen uit te werken en vertrouwen er op dat iedereen vol energie zelf aan de slag gaat. Het is van cruciaal belang dat we ervoor zorgen dat iedereen volledig betrokken is en dat we mensen stimuleren om samen te werken en informatie te delen. Het is belangrijk dat mensen het onmiddellijk laten weten wanneer ze hulp nodig hebben of uitdagingen hebben die ze willen bespreken. Binnen Desso is zoveel kennis en expertise aanwezig, het zou zonde zijn om daar niets mee te doen. Stel je voor: 'Als Desso eens zou weten wat Desso weet'.

Welke waarden zijn belangrijk voor Desso?

Onze zes kernwaarden helpen ons de juiste koers te varen binnen onze lange termijn strategieën en doelen. Ze zijn integraal verweven met ons dagelijks handelen en onze besluitvorming. Klantgerichtheid is een kernwaarde waarmee wij aangeven dat wij 100% toegewijd zijn aan het doen wat goed is voor onze klanten: The Floor is Yours. Gebruik je Gezond verstand om zo snel en eenvoudig mogelijk doelstellingen te bereiken, gebruikmakend van de rijkdom aan kennis en expertise binnen Desso. Integriteit gaat over openheid, eerlijkheid en respectvol met elkaar omgaan. Ondernemersmentaliteit & Ambitie zijn nodig om het bedrijf te laten groeien en floreren en is iets wat wij binnen Desso erg stimuleren bij onze medewerkers. Wij geven onze mensen veel Verantwoordelijkheid en Empowerment om op eigen kracht nieuwe ideeën uit te werken en de beste resultaten te bereiken. En last but not least ondersteunt onze voortdurende toewijding aan de Cradle to Cradle®-principes onze doelen op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Hoe blijft Desso iedereen een stapje voor in deze snelle, concurrerende commerciële wereld?

Door flexibel te zijn en ons aan te passen als markten verschuiven en veranderen. Door nieuwe producten te ontwikkelen met een buitengewone meerwaarde qua design en functionaliteit die bijdragen aan de gezondheid en het welzijn van mensen. Het gaat er om in staat te zijn om het bedrijf te transformeren. Dat doen we door ons te richten op de mogelijkheden van Cradle to Cradle®-design, waardoor wij al in het ontwerpproces van nieuwe producten de gezondste materialen zoeken. Tegelijkertijd vormt het een bedrijfsmodel voor de circulaire economie, waarbij kostbare grondstoffen telkens opnieuw kunnen worden gebruikt om nieuwe hoogwaardige producten te maken.

  • Deel deze pagina
  • twitter
  • linkedin
  • facebook
  • email